Spårbyte

 
Tänkte idag skriva om en miniracingperson som haft stor inverkan, fastän de flesta vet inte om det.
När jag började tävla 1974 så var mitt första Sport 24 chassi ett Lloydchassi med 1/8 axel för 7/8 däck som jag köpte i Kungälv av honom på ett Can-am race.
Det som gjort lloyd Hjärt så stor är att han kom på spårbytessystemet, som vi använder idag, en natt i Växjö på 70-talet. Tidigare bytte man 1 till 8, så man fick köra vid samma gubbe hela tiden.
Lloyd kom på 1-3-5-7-8-6-4-2 - det som vi idag kör, fastän med färgmarkeringar.
Även amerikanerna gillade systemet och tog med sig det hem till staterna efter VM -78.
De hade tidigare testat lite andra system, men inget som funkade bra.
 
Lloyds svar på det hela:
Jag vet inte vilket år det var jag kom på spårbytessystemet.
Det var iallafall klockan tre på natten, på ett hotellrum i Växjö.
Hasse och jag hade åkt dit i hans Volvo som vattenpumpen rasade på under resan, men Volvon klarade detta och den tog oss hem också. Traktor!
Jag minns att jag vaknade och hade det helt klar för mig.
Väckte Hasse i sängen brevid och skulle tala om det för honom.
Han förklarade att han skiter i vad det var jag kommit på, "Sov för helvete!"
Jag tror faktiskt vi använde systemet vid den tävlingen? Hasse var tävlingsledare, jag besiktningsman och domare? Kan Hasse komma på vilket år och vilken tävling så är det klart.
 
Tävlingen Lloyd pratar om kan ha varit Vikingaskeppet, 1975.
Tidningsurklippet är ifrån GP, efter Göteborg1000 1976.

Kommentarer
Postat av: Red Okenslot

Bilen som Lloyd besiktar inför finalen är Axel Pomeranz gula bil som startande på spår 6.
Han slutade på en sjunde plats i finalen.

2012-12-30 @ 11:26:47
Postat av: eLTe

Kul att en 'dröm' för snart 40 år sedan fortfarande är levande och funkar bra.

2012-12-30 @ 20:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0