@ right now!

Slot-Z in Partille!


Delayed pictures

Photos by Jan Andersson


G-27: 3rd Petr Krcil, 1st Vlado Okali, 3rd Stefan Törnfeldt
 

OMO: 2nd Peter Fröbel, 1st Heiko Thinschmidt, 3rd Zdenek Benes.


G-7 Winner 2012 Juha Yli-sipola and Atte.



TQ Per Persson, 3rd Jari Porttinen, 1st Juha Yli-sipola and 2nd Petr Krcil.


Coolest guys on earth

Say no more


G7 Results


G7 TQ

Per Persson was TQ in G7 with the lap time 1,521, with a Koford chassi and a B52 motor.
New track record!

Semis right now! Check out the link to see it live! http://jksystem.cz/g7-european-championship-laihia-mrc
Don't know why, but I can't flip the picture! Anyhow, here's Mr.TQ!

OMO Top 10

1st. Heiko Thinschmidt. 981,91 laps

2nd. Peter Fröbel. 980,15 laps

3rd. Zdenek Benes. 956,55 laps

4th. André Eriksson. 951,85 laps

5th. Mikael Silén. 949,47 laps

6th. Juho Sippola.  947,11 laps

7th. Tero Lahola. 940,20 laps

8th. Juha Yli-Sipola. 936,99 laps

9th. Stefan Törnfeldt. 936,25 laps

10th. Petr Krcil. 909,00 laps

 

The rest of the Swedes participating in OMO ended up at:

26th. Per Persson. 535,00 laps

28th. Richard Jonsson. 466,00 laps

32th. Jan Andersson. 113,00 laps

 

Heikos, Peters and Zdeneks cars.

G27 Main Results

1st. Vlado Okali. 897 laps
2nd. Stefan Törnfeldt. 890 laps
3rd. Petr Krcil. 885 laps
4th. Zdenek Benes. 877 laps
5th. Klaus Wickert. 865 laps
6th. Peter Fröbel. 852 laps
7th. Heiko Thinschmidt. 845 laps
8th. Juha Yli-Sipola. 841 laps
image description

Hemgång!

Reportern är redan klar med sitt Finlandsbesök, och sätter sig på planet hem till Svedala imorgon - hem till man & hund! Dock ska jag försöka hålla er uppdaterade ändå, med mina lokala källor! Klockan 7 imorgon bitti kör Atte mig till Vaasa. Tack för ett bra EM!
Gabriella

 


Light27 Main results

1st. Peter Krcil, 872 laps
2nd. Stefan Törnfeldt, 863 laps
3rd. Tomi Pahula, 851 laps
4th. Klaus Wickert, 842 laps
5th. Siggi Glink, 834 laps
6th. Juho Sippola, 831 laps
7th. Mikael Ovaska, 819 laps
8th. Peter Fröbel, 814 laps

Top 3 - G12 & 27Light

 

2nd Stefan Törnfeldt. 1st Petr Krcil. 3rd Tomi Pahula.

 

2nd. Gabriella Törnfeldt. 1st "Lalla" Andersson. 3rd Pasi Hietala.


G12 Results

 

 


G12!

Lalla - 1st!
Gabriella - 2nd!
I'll post full results tomorrow. 
Way to go, Sweden!

 


Germans!

Fröbel, Wicki & Siggi just arrived!

 


We're famous!

... at least in Laihia.
That's me with the pink hair, and dad standing next to me plus Sillen and Janne.
/Gabriella

Sillen starts making chassis!

Finally, Mikael Silén - The OMO World Champ - has made his very first chassis!

 

They are made from an american aluminum material which is 40% durable than the material used today.

 

You can get the chassi in two different types - G7 and G27.

 

Both chassis can be built in different lenghts, between 106.5 and 112.5 millimeter steps.

 

The pintube position is the same as on Koford & Hype chassis.

Cut and plated in Sweden.

 

Interested? Contact Silén!

Cloves

Spade

Spade

Cloves

The differece between the chassis' is that G27 has thinner rails.

 


Live cam!

Watch the ECs live at http://www.ustream.tv/channel/trackview !
Currently preparing all our stuff. Or well, all the others are (all Swedes are here now!). My G12 car is done, and as I'm heading home earlier than the others (friday morning that is) I won't be driving OMO.
So, my one and only day of racing is today - not sure which time yet, I assume that it's later this afternoon/evening. Might be cus of the fact that the Germans are arriving later today, not sure if anyone of them are driving G12. Time will tell! BTYL folks! (Blog to you later, haha)
Gabriella

Laihia!

We're in Laihia, at Gary Gerdings kingtrack Black Ice - time for some Wing-EC!

 


Super-80

Vid senaste tävlingen i Asker fick jag och Janne var sin Super-80 1/32 bil i byggsats utan chassi av Egil och Asker klubben. För er som inte minns eller tävlade på 70 & 80 talet, så var Super-80 en Norsk slotracing bil som kom runt 1980.
Den som stod bakom utvecklingen av den och även Winnwagen på 70 talet var den Norske SAS Flygkaptenen Per C Molander Ott.
På slutet av 60 talet och i början på 70 talet hade Per C Molander Ott en kommersiell miniracingbana i Oslo, och som flygkapten flängandes över atlanten träffade han i december 1971 Mr Winn från Twinn-K i New York City där han presenterade sin prototyp av 1/32 bil som senare blev känd som Winnwagen.
Twinn-K gjorde Winnwagen i Hong-Kong, där dom tidigare tillverkade HO bilar.
Tillbaka till Super-80 bilarna, alla delar tillverkades även på den i Hong-Kong utom Chassit som gjordes i Norge.
Bilen var tänkt att bli en enkel, robust och inte alltför Hurtig bil enl Konstruktören Per C Molander Ott.
Super-80 fanns med två olika pic-uper, en för hemma bruk och en för Kommersiella raceways samt i karossväg fanns 4 olika sportkarosser: Ferrari Coupe, Porsche Coupe, Lola T333 och Schkee.
Även 4st standardkarosser fanns att välja på: Escort, BMW rallycross, Monza GT och BMW 320.
Själv har jag två olika par orange däck, ett par med insexskruv och ett annat par för gängad axel. Båda paren är kanonfina efter 30 år och 16-D motorn låter också väldigt fint.
Info kommer från: Egil, Car Model, Och J.Ekman i Racing Stuff. 




Tack Egil för däck, motor och smådelar. Chassit har jag köpt av Team 21.



Annons för Super-80 ur Racing Stuff 1/80.

Asker 1000 this Year.

Asker 1000 gick första gången 1976, då vann Torgny Nordgren från Farsta Sverige före Tom Ebbestad och Terje Haugen var trea. På den tiden gick tävlingen i Sport 24 som är samma som dagens G-7, men efter år 2000 har tävlingen gått i Box-12 klassen. Årets tävling samlade 7 startande i saloon och endast 6 startande i Box-12.
I år vann Egil Aksnes som även har vunnit: 1979,80,81,83,84,2010 och nu 2012.

Resultat Saloon 2012:
1. Geir Jensrud 297.05 laps Kval 4.412
2. Stefan Törnfeldt 292.05 laps Kval 4.219 TQ
3. Janne Andersson 264.05 laps Kval 4.599
4. Egil Aksnes 263.55 Kval 4.795
5. Henning Johansen 225.25 Kval 5.131
6. Luis Samora 174.85 Kval 5.481
7. Johnny Andersen 97.00 Kval 4.810

Med för året nya spänningagggregat, fick vi följande resultat i Box-12.
1. Egil Aksnes 460.35 laps Kval 2.840
2. Stefan Törnfeldt 460.00 laps Kval 2.857
3. Geir Jensrud 433.10 laps Kval 2.796 TQ
4. Janne Andersson 427.65 laps Kval 2.955
5. Henning Johansen 327.25 laps Kval 2.968
6. Johnny Andersen 132.00 laps Kval 3.082


2nd Stefan Törnfeldt, Winner in Saloon 2012 Geir, 3rd place Janne Andersson.


2nd Stefan Törnfeldt 460.00 laps, 1st Egil Asknes 460.35 laps, 3rd Geir 433.10 laps in Box-12.

Slot-Z Open 2 race


I går Onsdag gick det andra Slot-Z racet i Stenungsund. Tävlingen lockade 8 förare från Hemmaklubben och Göteborg samt Mullsjö. I kvalet fick vi se ett nytt banrekord 5.763 av Törnfeldt före Mate på 5.914.
Resultatet blev följande:
1. Lasse Törn 158,15 varv Kval: 5.980
2. Axel Werner 154,05 varv Kval: 6.204
3. Thomas Werner 150.20 varv Kval: 6.219
4. Thomas Schüler 150.15 varv Kval: 6.229
5. Lasse Mate 148.75 varv Kval: 5.914
6. Uffe Törn 148.60 varv Kval: 6.195
7. Janne Andersson 143.75 varv Kval: 6.404
8. Stefan Törnfeldt 2.00 varv Kval 5.763 (nytt banrekord) 


Uffe Törn och startfältet i Stenungsund





2nd Axel Werner, 1st Lasse Törn, 3rd Thomas Werner

RSS 2.0